×

اضغط هنا إن لم يقم المتصفح بتحويلك آليًا.
شتيوي العطوي

ليلة القبض على مخّي !
شتيوي العطوي

كلّ عقله في راسه يعرف خلاصه !. وبحسب هذه النظرية فإني أعتبر مخي هو عقلي وبذلك أحمله كافة المسئولية إلى أن تثبت براءته علميا من تهم التفكير والتدبير والتطوير. وبحسب النظرية العربية " المتهم مجرم حتى تثيت براءته " أعتبر مخي مجرما في حقي والذي كنت أراه في رأسي " مدينة " ، وقد نال شرف الحصول على الدكتوراه الفخرية من هيئة الأعضاء الشريفة، رغم اعتراض المصران الأعور الذي يرى أنه لا يستحق الابتدائية الفخرية. وتحوي خزنته أرشيفا مليئا بالآمال الطوال والأحلام العراض، ومنها خطة لمرحلة الشيخوخة . وحين أنهيت الثانوية قلت له بأني أريد أن ألتحق بالجامعة، فاعترض بشدة وقال لي : بلاش وجع دماغ !عندي لك مشروع يكسّب ذهب. سيبك من العلام والشحططة والمحططة والنظرية والتطبيق ، فسألته بشوق عن " الذهب " فأشار عليّ بالزواج فسألته إن كان الزواج مشروعا يدر ذهبا. فأوحى لي بأن الاستثمار سيكون في العيال، وألف ريال من ورا كل " عيّل " خير وبركة . وبحسب توجيهاته طلّقت الجامعة وتزوجت، وقد حان وقت الاستثمار، وإذا العيال على بطونهم في انتظار " حافز " . سألته ذات لقاء معه في إحدى المقاهي : دا مشروعك اللي يكسب ذهب ؟! فصاح بالقهوجي : راس شيشة وبراد شاي سكر زيادة !. فسحب نفسا طويلا وملأ سمائي دخانا برائحة التفاح المعفن، وقال بعد أن عدل جلسته : ما كنتش أتصور يا باشا إن الأمور ممكن تكون كدا . دنا كنت حاسبها صح، بس الدنيا تلخبطت ! . فقلت له : سيبك من مشروع العيال، وحدثني عن الآمال والأحلام والطموحات العراض، وهل هناك ما يمنع من تحقيقها، فهز رأسي وقال : شوف يا باشا دا النبي يوسف عليه السلام ما تحققش حلمه إلا بعد أربعين سنة، وإحنا لسه في أول الطريق ما تستعجلش قوي . فقلت له : لكن هناك من ينام ويصبح وقد تحقق حلمه !
- زي مين ؟
- زي حمادة بتاع " الترعة "
- يا عم . أنا ما عنديش بلطجية يحققوا أحلامك المنيلة بستين نيلة !. بس لا مؤاخذة ممكن أسألك سؤال : هوّه حد في عيلتك كان " مريّش " ؟
- لأ ما فيش !
- دي وراثة يا باشا .. ما تتعبنيش معاك بقى !
كنت غاضبا من مخي، وقد أضمرت له في نفسي ما يكره، وفي إحدى الليالي بحثت عنه فلم أجده. وبعد منتصف الليل أحسست بوجوده فسألته : كنت فين يا واد ؟
- هوّه إنته لسّه صاحي يا باشا ؟ كنت في المسرح !
- تعمل إيه هناك يا صايع ؟
- كنت بتفرج على مسرحية " لا شغل ولا مشغلة "
أهاآآآاه !عرفت أن مخي " لا شغل ولا مشغلة " لذلك قررت التخلص منه، فحملته ليلا، وحين اقتربت من برميل الزبالة سألني : هوه إنته ح تعمل فيّ إيه ؟
- ح أرميك في الزبالة !
- يهون عليك العشرة والعيش والملح يا باشا !
- دنا ح أخلي الكلاب تعمل منك " شقف وكباب " !
- إديني فرصة يا باشا .. ح أعمل ليك اللي انته عايزه ! . فرصة أخيرة يا باشا
- مش ممكن !
وحين رميته في برميل الزبالة قال لي ساخرا : ههههه ح تفكر إزاي ؟
- ح أشتري مخ !
- هوه فيه حد يبيع مخه ؟!
- كتير !
فضحك وقال : أوعى يضحكوا عليك !
تركته في برميل القمامة وعدت إلى البيت بلا مخ . وفي اليوم التالي ذهبت إلى سوق الخردة أبحث عن " مخ " مستعمل ، فوجدت " مخ " ملمعا مرشوشا بالورنيش فسألت الهندي عن مصدره فقال لي : صديق هذا مخ ألماني ميّه ميّه !
اشتريت المخ وفي طريقي إلى البيت قلت في نفسي : يا لهوي ! ليكون مخ " هتلر " تبقى مصيبة ! . لكني أبعدت الوسواس وتأملت أن يكون مثل مخ " نيوتن " فوضعته في رأسي . وفي الصباح قمت على أمل الأفكار والنظريات والاختراعات الجديدة . لكني صدمت حين قال لي : صباح الخير يا باشا . صباحية مباركة . لولولولولو .
- يا لهوي دا بيزغرد وبيتكلم عربي !
- أنا ما قلت لك يا باشا إوعى يغشوك !
- إنته مين ؟
- أنا مخك اللي رميته في الزبالة ، عمل لي الهندي صنفرة وورنيش وفيوز وفحمة وكعكعات . وزي ما أنت شايف آخر حلاوة !
- طب وآخرتها معاك ؟
- تعرف يا باشا أنا عندي لك مشروع يكسب ذهب !
- إيه هوه ؟
- تتزوج !
- تاآآآآآني !
- أيوه تاني وتالت ورابع كمان !
- عايزنا نصدّر عيال ؟!
- لأ يا باشا عايزين نستثمر العيال . دا الإنسان هوّه رأس المال . وفّر لنا كل حاجة يا باشا ح تلاقينا مثل نيوتن وأحسن . ما فيش مخ يا باشا أكبر من مخ، كلو زي بعضه . وبعدين يا باشا دا اللي بيفكر " العقل " مش أنا . وفيه ناس عقولها في قلوبها وفيه ناس عقولها في كروشها ، ومش بعيد تلاقي عقلك في جزمتك. شوف عقلك فين يا باشا ؟

حلقة من مسلسل ( أحلام عربيّة )
بواسطة : شتيوي العطوي
 9  0